|
||||
|
||||
|
Historia Motoryzacji w Stoczku Łukowskim
Postać kpt. Henryka Nowosielskiego ps. „Vickers”
Opowiada ktp. Henryk Nowosielski: ... motocykli mieliśmy sześć. Korzystaliśmy zależnie od naszych konspiracyjnych potrzeb. Samochodami zaś służyły nam różne instytucje mianowicie Spółdzielnia Spożywców „Społem” Spółdzielnia Rolniczo - Handlowa. i osoby prywatne. Dbałem o to aby te samochody były sprawne.
Nauka jazdy odbywała się z reguły na sprzęcie niemieckim. Dorobiłem klucze do garażu niemieckiej poczty w którym znajdowały się 2 samochody. Ostrożnie wyprowadziłem je z garażu i rozpoczęła się ćwiczebna jazda. Te zajęcia wymagały wiele sprytu i czujności, gdyby bowiem Niemcy zorientowali się do czego w godzinach posłużbowych używane były ich samochody, musiałoby się to skończyć tragicznie. 5 siepnia 1939r zostałem awansowany na plutonowego i zostałem przydzielony do 905 kolumny motorowej jako dowódca patrolu remontowego (zatrzymano mnie jako żołnierza nad terminowego na wypadek wybuchu wojny ).
Życiorys kpt. Henryka Nowosielskiego
HENRYK NOWOSIELSKI URODZIŁ
SIĘ 5 LUTEGO 1915r. W SEROCZYNIE. Henryk Nowosielski urodził się
5 lutego 1915r w Seroczynie. Henryk Wyjechał z rodziną do
Charkowa na Ukrainie. Tam przeżył rewolucję, wrócił z Matką do
Polski w 1918 roku. Jego Ojciec wrócił dopiero po rozwiązaniu
Korpusu Dowbór Muśnickiego. Mieszkał wtedy w Wodyniach, ojciec
pracował w Siedlcach. W 1922r. Michał Nowosielski został
skierowany do pracy w Żelechowie. W Żelechowie Henryk zaczął
uczęszczać do Szkoły Podstawowej, którą ukończył w 1929 roku.
Będąc uczniem Szkoły Podstawowej, od 6-tej klasy terminował w
warsztacie Pana Franciszka Siennickiego absolwenta Szkoły
Wawelberga i Rotwanda. W 1933 roku Henryk wstąpił do Związku
Strzeleckiego w Stoczku i zdobył Mistrzostwo Okręgu Wojskowego w
strzelaniu. Rok później został dowódcą drużyny strzeleckiej.
Zaliczył Kurs II-go Stopnia Przysposobienia Wojskowego, który
ukończył w Duryczach k/ Brześcia. Pracę zawodową rozpoczął w
1936 w Warsztacie Naprawy i Konserwacji Maszyn Piszących i
Liczących, firma Jaszczuk na ul. Grzybowskiej w Warszawie. Potem
pracował Fabryce Maszyn i Kotłów Parowych przy ul. Jasnej, a
następnie jako elekromonter elektrycznego zabezpieczenia ruchu
pociągów Węzła Warszawskiego PKP. Równocześnie odbył szkolenie
na kursie elektromonterów na ul. Elektoralnej. 4 października
1937r. rozpoczął służbę wojskową w 4 bat. Panc. w Brześciu.
Przydzielony został do kampanii szkolnej jako strzelec elew. 5
lipca 1938 roku ukończył szkołę podoficerską w stopniu kaprala.
Został skierowany do 1-szej kompanii pancernej. 7 września
1938r. ukończył kurs mechaników czołgowych, a 15 grudnia 1938r.
został instruktorem mechanikiem warsztatu parku sprzętu 4-go
bat. Panc. w Brześciu. 5 sierpnia 1939 roku został awansowany na
plutonowego i został przydzielony do 905 kolumny motorowej jako
dowódca patrolu remontowego (jako nadterminowy został zatrzymany
w jednostce na wypadek wybuchu wojny). 1 września 1939 r. w 4
bat. panc. w Brześciu ogłoszono alarm bojowy. Batalion wyruszył
do Warszawy. Następnie na kołach i gąsienicach w składzie Armii
Modlin pod dowództwem gen. Emila Przedrzymirskiego wyjechał pod
Mławę przez Modlin, Ciechanów, Przasnysz. Uratowany z płonącego
czołgu, Henryk Nowosielski wrócił do oddziału. W Rembertowie
podczas nalotu został raniony w udo z broni pokładowej samolotu.
Z opatrzoną przestrzeliną Kierował tankietką z Rembertowa przez
przez Garwolin, Parysów, Transbór, Latowicz, Stoczek łukowski do
Jedlanki. Jego oddział Stracił kontakt ze sztabem. Przydzieleni
do samodzielnej Grupy Operacyjnej Kowel pułkownika Leona Koca
walczyli pod Antoniówką, Grabowcem i Fajsławicami. stoczyli
ciężki bój pod Tomaszowem Lubelskim. Sprzęt zniszczyli w
Nieliszu k/ Zwierzyńca.
Za udział w Kampanii Wrześniowej otrzymał następujące
odznaczenia:
Zlot motocyklowy w Stoczku Łukowskim
Zlot motocyklowy na boisku szkolnym w Stoczku Łukowskim
|
|||
Strona istnieje od
20.10.2011r
|
|
|
||
Copyright: 2011© A & P.P appozniak@o2.pl |
7